5 powodów, dla których warto jeść ryby

Mięso ryb to cenne źródło wielu składników odżywczych, które w takim natężeniu rzadko występują w innych produktach spożywczych. Jakie są najzdrowsze ryby, które warto włączyć do swojego menu? Dlaczego powinniśmy jeść ich jak najwięcej?

Powód numer 1: Cenne źródło kwasów omega-3

Kwasy tłuszczowe omega-3 to niezbędny składnik do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, w tym także zmysłu wzroku. Niedobór tych kwasów objawia się brakiem możliwości koncentracji, pogorszeniem się zdolności kognitywnych i chorobami serca. Dzienne zapotrzebowanie na nienasycone kwasy tłuszczowe u dorosłego człowieka wynosi ok. 2 gramów dziennie. Doskonałym źródłem kwasów omega-3 są zdrowe ryby morskie. Taką ilość odnajdziemy w 75 gramach mięsa śledzia lub 150 gramach mięsa łososia. Warto wiedzieć, że większą podaż omega-3 powinny zapewnić sobie kobiety starające się o dziecko – w ciąży kwasy omega-3 powinny być suplementowane.

Powód numer 2: Źródło witaminy D

O niedoborach witaminy D dużo mówi się w Polsce, w kraju, w którym ekspozycja słoneczna jest zdecydowanie niższa, niż ma to miejsce na południu Europy. Ta witamina wytwarzana jest w skórze właśnie pod wpływem promieni słonecznych lub dostarczana wraz z pożywieniem. Niedobory witaminy D mogą prowadzić do osteoporozy w późnym wieku, problemu wchłaniania wapnia w kości, przyspieszonego procesu starzenia się skóry i słabych zębów. Aby zapobiec niedoborom, należy spożywać – szczególnie w okresie jesiennym i zimowym – zdrowe ryby morskie charakteryzujące się dużą zawartością tłuszczu, takie jak makrele czy łosoś.

Powód numer 3: Doskonałe źródło białka

Zdrowe ryby morskie i rzeczne charakteryzują się dużą zawartością białka, przy jednoczesnej niskiej zawartości niebezpiecznych tłuszczów. Jest ono równie dobrze przyswajalne, jak białko pochodzące od zwierząt takich jak krowa czy świnia. Tutaj warto wspomnieć o korzyściach spożywania ryb wraz ze szkieletem – na przykład sardynek z puszki. Już niecałe 100 gramów tych rybek zapewnia taką samą ilość białka, jak szklanka mleka, a jednocześnie dostarcza witaminę D i kwasy omega-3!

Powód numer 4: Ryby to lepsza pamięć i większe libido

Osoby starające się o dzieci powinny włączyć do swojej diety ryby ze względu na ich korzystny wpływ na popęd płciowy. Dowiedziono, że regularne spożywanie ryb zwiększa potencję i poprawia jakość nasienia u mężczyzn. Dodatkowo, osoby spożywające najzdrowsze ryby rzadziej zapadają na demencję w późnym wieku, mają o wiele większe zdolności poznawcze i szybciej się uczą.

Powód numer 5: Ryby to większa odporność

Delikatne mięso ryb przyczynia się do zwiększenia wydajności układu odpornościowego, co skutkuje mniejszym ryzykiem zachorowania na wiele chorób – począwszy od przeziębień i katarów, na przewlekłych chorobach układu krążenia skończywszy.

Zdrowe ryby morskie – jakie gatunki warto jeść, a jakich unikać?

Zdrowe ryby morskie to takie, które są łowione na otwartych morzach i oceanach, a nie są hodowane. Warto zwrócić na to uwagę zwłaszcza przy zakupie łososia. Absolutnie unikajmy egzotycznych ryb hodowlanych takich jak panga czy miruna, których mięso zawiera wiele sztucznych hormonów i antybiotyków.

Najzdrowsze ryby – ranking

Po te ryby zdecydowanie warto sięgać: makrele, dzikie łososie, dorsze, szprotki, śledzie, pstrągi, węgorze, turboty, halibuty i karpie.