Jak zacząć odchudzanie?

Droga do szczupłej sylwetki nie jest prosta, ale nie musi być też jednym wielkim wyrzeczeniem. Każdemu na początku diety towarzyszy to specyficzne uczucie podekscytowania w obliczu wyzwania. Co zrobić, aby utrzymać tę motywację na długo? Od czego zacząć odchudzanie, aby nie wypalić się już na samym początku?

Jak zacząć odchudzanie – zadbaj o pozytywne nastawienie

Zastanów się, dlaczego chcesz się odchudzić. Powody podjęcia takiej decyzji są bardzo istotne i znacząco mogą wpłynąć na powodzenie całego procesu. Jeśli zastanawiasz się, od czego zacząć odchudzanie, to z pewnością dobrym startem nie jest stres, niska samoocena i poczucie presji.

Wiele osób rozpaczliwie stara się zrzucić kilogramy przed wyjazdem na urlop, weselem przyjaciółki lub by zaimponować komuś bliskiemu. Wszystkie te motywacje nie są złe, pod warunkiem jednak, że ustalimy sobie realny cel. Tymczasem wiele prób podejmowanych jest zwyczajnie za późno i przez to skazanych jest na porażkę. W dwa tygodnie nie pozbędziemy się zimowego tłuszczyku “hodowanego” przez pół roku. Jedynie nas to sfrustruje i sprawi, że zniechęcimy się do podejmowania wysiłku w przyszłości.

Od czego zacząć odchudzanie? 3 ważne zasady

● Ustal sobie realny cel. Weź pod uwagę czynnik czasowy i ilość kilogramów. Możesz spróbować rozpisać sobie cele pośrednie, których osiąganie zwiększa motywację i poprawia samopoczucie na drodze do celu głównego.
Pamiętaj, że dietetycy i trenerzy fitness zalecają, aby nie liczyć na utratę większej ilości kilogramów, niż 1 tygodniowo.

● Małe kroki są najlepsze. Jeśli chcesz wytrwać na diecie, nie wprowadzaj drastycznych zmian w swoim życiu. Więc jak zacząć odchudzanie? Stopniowo! Wprowadź do swojej diety więcej warzyw, zrezygnuj z dużej ilości słodyczy. Jeśli do tej pory nie uprawiałaś żadnego sportu, zacznij codziennie chodzić na spacery lub wysiadaj przystanek wcześniej w drodze do pracy. Ureguluj posiłki i rytm dnia. Staraj się chodzić spać i wstawać o tej samej porze. Zmniejsz ilość porcji nakładanych na talerz. Jeśli palisz, ogranicz ilość papierosów, zmniejsz także ilość wypijanego alkoholu.

● Odpowiednia dieta nie jest katorgą. Jeśli odchudzanie kojarzy Ci się z czymś strasznym, wyrzeczeniami, głodem i nerwami, popracuj nad swoim nastawieniem. Odchudzanie to proces, którego celem jest poprawienie Twojego samopoczucia i zdrowia. To zmiana nawyków na lepsze.
Możesz rozważyć pomoc

Jeżeli z Twojego doświadczenia wynika, że dotychczasowe próby zrzucenia kilogramów i zmienienia diety nie kończyły się spektakularnymi efektami, możesz zwrócić się po pomoc do doświadczonego dietetyka. Dietetyk wespół z trenerem dokładnie rozplanują cały proces za Ciebie i wyjaśnią, jak zacząć odchudzanie, przejść na dietę i zmienić dotychczasowy rytm życia. Współpraca z profesjonalistami pomaga wprowadzić trwałe zmiany w życiu, które nie kończą się wraz z osiągnięciem upragnionej wagi.

Wsparcie jest potrzebne

Uprzedzenie bliskich, że przechodzisz na dietę to także świetny pomysł na to, od czego zacząć odchudzanie. Ich wsparcie jest bardzo ważne w chwilach słabości, a dla nich może być istotną informacją ze względu na Twoje zmiany nastrojów, których możesz doświadczać szczególnie na początku diety. Warto uprzedzić rodzinę także po to, aby pomogli Ci w wytrwaniu w postanowieniach nie kusząc posiłkami nie mieszczącymi się w Twojej diecie.

Informuj swojego partnera i przyjaciół o postępach w diecie – cieszcie się wspólnie z Twoich sukcesów. Nic tak nie poprawia motywacji, jak osiągnięcie celu.

Nie bądź dla siebie zbyt surowa

Wszystkie poradniki na temat tego, jak zacząć odchudzanie podkreślają, aby zrezygnować z poczucia winy. Pamiętaj, że każdemu zdarzają się gorsze dni i wytrwanie w 100 procentach postanowień jest zwyczajnie niemożliwe. Dlatego jeśli raz na czas zdarza Ci się zjeść nieprzepisowe słodycze albo zrezygnować z jednego treningu, nie katuj się tym. Nie chodzi o to, że masz być dla siebie pobłażliwa, ale nadmierne obwinianie się za niewielkie odstępstwa od diety może prowadzić do frustracji i utraty motywacji.