Jakie pieczywo podczas diety?

W trakcie odchudzania, wiele osób decyduje się na rezygnację z pieczywa. Tymczasem nie jest to konieczne, co więcej – prawidłowo dobrane pieczywo może przyspieszyć efekty naszej diety i pozytywnie wpływać na zdrowie.

Chleb dietetyczny – czy taki istnieje?

Na sklepowych półkach odnajdziemy wiele rodzajów pieczywa i produktów go zastępujących, które kuszą opisami sugerującymi, że jest to chleb dietetyczny, zawierający minimalną ilość kalorii. Jest tak przykładowo z tzw. pieczywem chrupkim, które choć faktycznie lekkie i niskokaloryczne, niekoniecznie okazuje się dobrym wyborem na diecie. Po pierwsze, takie pieczywo na krótko syci, ma też wysoki indeks glikemiczny, co może powodować nagłą chęć na przekąski. Nie każde pieczywo chrupkie ma także dobry skład – jego tańsze odpowiedniki zawierają spulchniacze i niepotrzebne konserwanty.

To nie znaczy jednak, że nie istnieje chleb dietetyczny. Jeśli przyjmiemy, że takim pieczywem jest produkt, który zawiera duża ilość błonnika wspomagającego przemianę materii i zawierający dużą ilość witamin i minerałów, to bez wątpienia warunki te spełnia pieczywo wieloziarniste na zakwasie. Zakwas doskonale wpływa na pracę żołądka, a regularne spożywanie pieczywa na zakwasie zwiększa odporność organizmu. Mąka pełnoziarnista i ziarna zbóż zawierają wiele witamin z grupy B. Chociaż pieczywo takie jest ciężkostrawne, daje gwarancję sytości i zapewnia ważne składniki odżywcze.

Pieczywo bezglutenowe – nie tylko dla chorych na celiakię

Produkty bezglutenowe cieszą się dużym zainteresowaniem nie tylko osób, u których stwierdzono celiakię. Wiele diet odchudzających opiera się na wykluczeniu z codziennego jadłospisu produktów pochodzenia pszennego, zawierających gluten. Z pewnością pieczywo pszenne nie może być nazywane chlebem dietetycznym, ze względu na wysoki indeks glikemiczny, stosunkowo dużą kaloryczność i szybkie uleganie procesom trawiennym. Pieczywo bezglutenowe produkowane jest na bazie mąk takich jak gryczana czy jaglana. Ich dodatkowym plusem jest to, że posiadają niski indeks glikemiczny, a produkty powstałe na ich bazie są bardzo sycące. Jako pieczywo bezglutenowe postrzegane są także popularne wafle ryżowe, które – jeśli nie zawierają dodatków takich jak karmel – mogą być jak najbardziej spożywane przez osoby na diecie. Zawierają niewiele kalorii, za to bardzo dużo błonnika, ułatwiają zatem pracę jelit i przyspieszają przemianę materii. Ich minusem jest jednak fakt, że szybko są trawione, pozostawiając uczucie głodu. Mogą być jednak dobrym kompanem treningów i ćwiczeń na siłowni, jako zdrowy “zastrzyk energetyczny”

Dlaczego na diecie nie powinno unikać się chleba?

Pieczywo posiada wiele cennych minerałów i witamin, które wspomagają zarówno naszą kondycję fizyczną, jak i psychiczną. Przykładowo, pieczywo wykonane z mąki żytniej zawiera polifenole, białka, aminokwasy i lipidy. Potwierdzono, że obniża poziom cholesterolu we krwi i ogranicza ryzyko wystąpienia chorób serca. Z kolei pieczywo chrupkie, jeśli na liście składników nie zawiera ulepszaczy, może być świetnym źródłem błonnika. To także bardzo dobra alternatywa dla różnych chrupkich przekąsek, zastępująca niezdrowe chipsy, batoniki czy smażone orzeszki. Śniadanie złożone z jednej kromki pieczywa żytniego z dodatkami, które są dopuszczalne na naszej diecie, zmniejsza chęć sięgania po kaloryczne produkty między posiłkami.

Z pewnością na diecie warto zrezygnować z pieczywa białego, które nie wnosi wiele, poza kaloriami i cukrami prostymi. Bezwzględnie nie należy sięgać po tzw. pieczywo tostowe i inne wyroby z mąki pszennej. Warto za to włączyć do jadłospisu pieczywo żytnie, razowe (tzw. ciemne) i pieczywo bezglutenowe. Koniecznie jednak należy zwiększyć ilość wypijanej w ciągu dnia wody, aby nie doprowadzić do zaparć związanych z dużą podażą błonnika. Pieczywo to idealny składnik śniadań, poprawiający walory smakowe diety i mogący pozytywnie wpływać na jej skuteczność.