Zalety regularnej aktywności fizycznej

Z pewnością nikogo nie trzeba przekonywać, że sport to zdrowie. Aktywność fizyczna jest warunkiem koniecznym do zachowania prawidłowej wagi, ale także dobrego samopoczucia psychicznego. Podkreślana jest jej rola w procesie zrzucania zbędnych kilogramów, ale także rekonwalescencji po chorobie.

Jednak samo powtarzanie, że “sport to zdrowie” nie stanowi silnego motywatora. Najlepiej o tym wiedzą osoby, które wielokrotnie próbowały podejmować regularną aktywność i kończyły z marnym rezultatem. W tym celu zamiast przysłów, znacznie lepiej sprawdzą się potwierdzone badaniami dowody. Jak to zatem jest z tą regularną aktywnością fizyczną?

 

  1. Aktywność fizyczna poprawia nastrój

 Już 30 minut wysiłku fizycznego sprawia, że czujemy się znacznie lepiej psychicznie. To zasługa endorfin, czyli tzw. hormonów szczęścia, wydzielanych przez nasz organizm. Zastanawiałeś się kiedyś, jakim cudem biegacze są w stanie przebiec maraton, a na końcu być jeszcze w stanie euforycznym? To zasługa właśnie tego naturalnego narkotyku, który działa na te same receptory w mózgu co… morfina. Endorfiny wykazują działanie przeciwbólowe i zwiększają poczucie zadowolenia z życia. Dlatego jeśli na co dzień czujesz się zestresowany, zmęczony i smutny – spróbuj wprowadzić półgodzinne treningi. Możesz rozpocząć nawet od spacerów szybkim tempem.

 

  1. Ćwiczenia pozwalają rozładować negatywne emocje

 W dzisiejszych czasach każdy z nas odczuwa napięcie i frustracje związane z pracą, nieustającym życiem w biegu i innymi problemami. Ich kanalizowanie może prowadzić do pogarszającego się stanu psychicznego, a nawet różnych fizycznych chorób, począwszy od problemów z układem trawiennym, na sercowo-naczyniowym skończywszy. Sporty wyzwalające energię, takie jak kickboxing czy bieganie pozwalają pozbyć się negatywnych emocji obniżających komfort życia i prowadzących do niekontrolowanych wybuchów złości. Jeśli nasz temperament zamiast dynamicznych aktywności woli spokojne i kojące, w celu rozładowania napięcia możemy zdecydować się na pilates czy jogę.

 

  1. Sport poprawia sprawność seksualną

 Regularna aktywność fizyczna znacząco wpływa na potencję u mężczyzn i libido u kobiet. Po pierwsze dowiedziono, że uprawiając sport czujemy się atrakcyjniejsi i niekoniecznie musi to być związane z faktycznie widocznymi zmianami w naszej sylwetce. Po drugie, regularne uprawianie sportu podkręca metabolizm, poprawia pracę gospodarki hormonalnej i zwiększa saturację krwi.  Świeży pot zawiera wiele feromonów, czyli hormonów przyciągających uwagę płci przeciwnej. Ta kombinacja pozytywnie nastraja nas do aktywności erotycznych – to dlatego parom starającym się o dziecko zaleca się uprawianie sportu, możliwie we dwójkę.

 

  1. Sport to zdrowie, ale też… kreatywność!

 Ćwicząc nie tylko wpływamy na swoje samopoczucie, ale także na mądrość i produktywność. Regularne uprawianie dowolnego sportu zwiększa natlenienie mózgu, który dzięki temu staje się znacznie wydajniejszy. Dodatkowo, sport uaktywnia ośrodki mózgu nie używane w trakcie pracy twórczej czy wymagającej skupienia, takiej jak pisanie, liczenie, tworzenie prezentacji etc. Jeśli zatem odczuwasz brak weny lub chwilowe wypalenie przy pracy, zamiast kłaść się na kanapie, wyjdź na świeże powietrze na spacer, przebiegnij się lub wsiądź na rower. Zmiana “toru myślenia” będzie dla Twojego mózgu tak odżywcza, jak chwilowe wakacje. Osoby regularnie uprawiające sport zauważają, że rozwiązania pewnych problemów zawodowych czy twórczych “same” do nich przychodzą w trakcie lub po treningach.

 

  1. Aktywność fizyczna zamiast diety

Słyszałeś to już pewnie wiele razy, że najbardziej drakońska dieta nic nie zdziała bez towarzystwa ćwiczeń. Tymczasem o wiele większym motywatorem dla wielu osób jest fakt, że regularna aktywność fizyczna niweluje potrzebę bycia na drakońskiej diecie. Oczywiście żaden sport nie sprawi, że jadłospis złożony z chipsów i fast foodu stanie się zdrowy. Ale regularne i konsekwentne treningi pozwolą na to, abyś mógł od czasu do czasu zjeść coś niezdrowego bez poważniejszych konsekwencji i że nie będziesz musiał rezygnować z ulubionych posiłków.